Besøk Norges eneste Master Tea Blender!

Er du klar for en helt ny sanseopplevelse? På Bakklandet i Trondheim får du kjøpt håndlagd te av høyeste kvalitet.

Noe av det første jeg gjør når jeg kommer til en ny by, er å finne ut hvor jeg kan gå for å få en god kopp te. Ikke en pose med støv tilsatt kunstig aroma og dyppet i lunkent vann, men ekte, smakfull te som vekker noe i kroppen.

Denne rutinen gjentok seg da jeg nylig skulle tilbringe en uke i Trondheim. Overraskelsen var stor da jeg oppdaget at Skandinavias eneste teprodusent og Master Tea Blender med utdanning fra International Tea Masters Association i London, holdt til i bygget rett ved siden av hotellet jeg bodde på!

De siste årene har Trondheim markert seg som en anerkjent matdestinasjon med et bredt utvalg lokale råvarer av høy kvalitet. Så kanskje burde det ikke overraske meg at det er nettopp her Charlotte Scheffer har hatt sitt atelier siden 2018, og hvor hun blander kvalitetste med nøye utvalgte urter fra gårder og fjell i Trøndelag.

I dag selges teen hennes blant annet ved eksklusive Britannia Hotel, hvor de ansatte har fått opplæring av Charlotte i hvordan teen skal brygges og serveres.

– De første årene etter at bedriften ble etablert, lagde jeg 200 oppskrifter. Nå består utvalget vårt av 15 bestselgere, som inkluderer svart te, grønn te, hvit te, oolong og tisane, forteller hun, da jeg møter henne i den 240 kvadratmeter store tefabrikken med butikklokale i Nedre Bakklandet.

Enkelte av Gravaarks teer er sprøytefri og økologiske, men de har valgt å ikke bruke penger på å få å merke dem. Da hadde teene rett og slett blitt for dyre.

Fersk te fra små produsenter

Mesteparten av teen som selges rundt om i verden i dag, er gammel te tilsatt kunstige smaker. Slik merkes det ikke at teen faktisk er gammel og smakløs. Dette anses ikke som juks i bransjen, fordi det er dette produktet de fleste tedrikkere er vant til, og nærmest forventer.

– Selv har jeg vokst opp og bodd i mange land, og vet veldig godt hvordan kvalitet smaker, forteller Charlotte, som er født i Hongkong og oppvokst i Sør-Afrika.

– Jeg liker å tro at folk som drikker te er åpne for skjønnheten og det subtile, sier Charlotte Scheffer. Foto: Jana Pavlova/ Gravraak Teatelier

Denne kvaliteten vil hun gjerne at også andre skal oppleve. Hun kjøper derfor te fra småskalaprodusenter som hun over tid har blitt godt kjent med i blant annet Japan, India og Sør-Afrika, og som hun vet at har gårder med riktig jordsmonn og gode arbeidsforhold. Teen er alltid høstet samme år som hun selger den.

– Jeg har lett med lupe for å finne etiske, gode produsenter, forklarer hun.

Nylig har hun også begynt å kjøpe te fra en gård på Sri Lanka med regnskog på området sitt. Det skal gjøre noe med jordsmonnet, og påvirke teens smak.

Fordi Charlotte kjøper te fra små, kvalitetsbevisste småskalaprodusenter, er det også begrenset hvor mye hun kan kjøpe hver gang. Noen år er produksjonen mindre eller større en året før, avhengig av klimaet og andre ukontrollerbare forhold. Derfor hender det at hun blir utsolgt, og da må kundene vente til det kommer en ny, fersk leveranse.

– Hvert år lager jeg en teblanding med lokale solbær, og den blir ofte utsolgt før den er klar, forteller hun.

Kun ekte aromaer

Charlotte lever etter både tefilosofi og japanske prinsipper. Hun synes det er herlig å implementere tefilosofi fra hele verden i bedriften og livet sitt.

– Jeg bruker naturen aktivt, og har et åpent sinn, forteller hun. – Det siste er blant annet viktig for å ta inn hva kundene egentlig vil ha.

Charlotte tipper at rundt fem prosent av kundene hennes drikker ren te. De andre vil ha en blanding som smaker søtt og godt.

– Jeg vil ikke være smakspoliti og styre kundene mot noe de verken har behov for eller er trygg på. Smak handler mye om trygghet. Få av oss mennesker er eksperimentelle på smak, mens rundt åtti prosent av oss er trygghetssøkende. Derfor har jeg alltid kanel i juleteen, for det oppleves gjerne som trygt, forklarer hun.

IKIGAI er et japansk filosofisk prinsipp, som også gjelder i den moderne verden.

Den store bestselgeren innen grønn og hvit te hos Gravraak, er mango og rose, etterfulgt av fiken og lime, samt aprikos og jasmin. For å frembringe disse smakene, benytter Charlotte seg aldri av kunstig aroma. I stedet  benytter hun ekte fruktbiter, og kjøper ekte aromaer som er destillert frem gjennom komplekse prosesser i et laboratorium, og som gir teen en mer subtil smak enn kunstige aromaer.

– Jeg brukte lang, lang tid på å finne de beste produsentene av ekte aromaer, så det er en hemmelighet jeg ikke deler! smiler hun.

Selv om hun har lyttet til kundenes ønsker når det gjelder tropiske smaker, har Charlotte ett prinsipp hun står urokkelig ved: Hun bruker aldri chili, kokos og eple i blondinene sine.

– Det er et kjent prinsipp blant alle som jobbe med mat på høyt nivå. Du finner aldri de smakene i mat av høy kvalitet, sier hun.

– Te er veldig elegant! Jeg er veldig opptatt av eleganse, og ser elegansen i alle som kommer inn døren her, sier Norges eneste Master Tea Blender, Charlotte Scheffer. I butikken hennes selges også blant annet håndlagde, japanske tekanner.
– Te-kundene våre er veldig nysgjerrige på livet generelt, det er derfor de velger te i stedet for kaffe – for det er så mange flere smaksvarianter innen te, forteller Charlotte Scheffer.

Bruk forbrukermakten!

Hvilke smaker man foretrekker når det kommer til te, er individuelt. Hva som er bra og dårlig kvalitet, er derimot ikke like diskutabelt. Selv har jeg begynt å spørre hva slags te restauranten eller kafeen serverer, før jeg vurderer å bestille. Viser servitøren frem et papirpakket eksemplar fra Lipton eller andre storprodusenter, takker jeg nei. Dessverre skjer dette i over 90 % av tilfellene. Er det håp for oss te-drikkere, eller er det rett og slett for få av oss?

– Man skal tenke på seg selv som et kvalitetsbevisst menneske, i stedet for å føle seg utenfor. Vær stolt av din egen gane! Det er faktisk like mange tedrikkere i Norge som kaffedrikkere. Dessverre er det mer lønnsomt å selge poser med støv, enn te i løsvekt, men hvis alle begynner å bruke forbrukermakten sin og kreve kvalitet, så kan mye forandre seg, avslutter Charlotte.

 

 

Jeg er tekstforfatter og journalist, og driver bloggen Reisepluss.no