Magisk høst på Beitostølen

(Reklame) Fjellandskap malt i høstfarger, kakao på termosen, lekeplasser og sommerpark med masse aktiviteter: Det er mye å glede seg til på Beitostølen om høsten!

Beitostølen i Valdres har vært en populær feriedestinasjon for familier i flere generasjoner. Selv om mange forbinder fjellandsbyen med vintersport, er det et herlig reisemål også om sommeren og høsten!

Da vi svingte inn på parkeringsplassen på Beitostølen denne torsdagen, skinte solen fra en knallblå høsthimmel. Vi gikk ut av bilen, strakk på beina, trakk inn frisk fjelluft og tok inn synet av høstlandskapet som omringet oss. Har var det bare å komme seg fortest mulig ut på tur!

Naturbilde av utsikt fra skiheisen på Beitostølen. Fjell og innsjø i det fjerne. Høstfarger.

Leilighet på Gjestegaarden

Men først måtte vi sjekket inn i leiligheten i femte etasje på Gjestegaarden. Barnas første reaksjon, var: «VI SKAL SOVE PÅ HEMSEN!!!» Deretter konstaterte de raskt at det var mange steder å leke gjemsel der … Leiligheten ble med andre ord umiddelbart godkjent av de minste.

Bygget til Gjestegaarden er eldre enn for eksempel Riddertunet, som jeg har skrevet om her. Men leilighetene er pusset opp i moderne hyttestil, så både møbler, gulvet, lamper, kjøkkeninnredning, veggpanel og dører fremsto som nye. Vi voksne satte også pris på den flotte utsikten.

I byggets første etasje finner du lunsj- og tapasbaren Cafeen, som vi ikke rakk å teste, men som så veldig koselig ut. I underetasjen ligger en carport med gratis parkering til alle gjester.

En dobbeltseng og to hengende pendellamper.
Dobbeltsengen på hemsen var perfekt for barna.
Veggfotografi som viser en skikjører fra midten av 1900-tallet.
Detaljer fra leiligheten vår på Gjestegaarden på Beitostølen.
Utsnitt fra en moderne restaurant på Beitostølen, med stoler, puter og en sofa i myk velur. Rosa blomster på veggen.
Du kan ta heisen rett fra leiligheten og ned til Cafeen lunsj- og tapasbar.
Soverommet vårt på Gjestegaarden på Beitostølen. Gode senger, og nye dyner og puter. Godt med oppbevaringsplass i reolene til høyre, som ikke er med på bildet.
Stuen i leiligheten på Gjestegaarden. Sofakrok foran, spisebord i bakgrunnen, og kjøkkenet innerst, delvis skjult bak døren. Trappen går opp til hemsen, der barna sov.

Beliggenheten midt hjertet av Beitostølen, med få meter til skiheiser, sommerparken, butikker, kafeer og lekeplasser, er selvfølgelig perfekt for barnefamilier. Og på tross av at vi var her midt i høstferien, var vi aldri plaget av støy i leiligheten. (Bortsett fra bråket våre egne barn sto for …)

Ellers vil jeg nevne at wifi-en fungerte utmerket, det samme gjorde den digitalt nøkkelen på mobiltelefonen. Det var helt greit å slippe å lete etter nøkkelkortene hver gang vi skulle ut … Det eneste vi savnet litt, var en HDMI-inngang på tv-en, slik at vi kunne ha koblet til dataen vår og strømmet serier om kvelden når barna hadde lagt seg. (Ok, noen vil sikkert si at man uansett heller burde spille brettspill når man er på fjellet, meeen …) En hylle på kjøkkenet, hadde også vært helt topp!

Husk å pakke:

• Sengetøy, laken og håndklær – dersom du ikke har bestilt dette i forkant (mot ekstra betaling)
  • Håndsåpe til badet
  • Sjampo, balsam, dusjsåpe
  • En tørkerull (alltid greit å ha på kjøkkenet)
  • Leker til barna!
Utsiktsbilde mot fjellene i Jotunheimen. Blå fjell i det fjerne, blå himmel
Utsikt mot Jotunheimen fra balkongen vår på Gjestegaarden.
Frokostbord med glass med appelsinjuice, salami, egg i eggeglass, tallerkener, brød, syltetøy.
Hyttefrokost smaker alltid ekstra godt!
Gutt leker med perler og perlebrett i sofaen.
Barna fikk pakke med sine egne leker til ferien.

Restaurant med lekerom på Beitostølen

Da vi leste at den italienske restauranten Casa Montagna hadde et eget lekerom, gikk vi for å ta en titt. Resultatet ble at barna forsvant inn og mer eller mindre nektet å komme ut, så da var valget tatt … Vi skjønte dem godt, dette var et av de beste lekerommet jeg har sett på en restaurant i Norge.

Vi spiste pizzaer med en god, tynn og sprø bunn, som ifølge Henrik smakte av at den hadde fått godt med hevetid. Fyllet hadde også god smak. I tillegg bestilte vi tagliatelle med toscansk svin- og okseragu, som hadde raust med kjøtt og masse smak. Det eneste vi kunne sette fingeren på, var at vi hadde forventet kjøttbiter, og ikke kjøttdeig. Men alt i alt var vi godt fornøyde!

Inngangen til lekerommet på den italienske restauranten Casa Montagna på Beitostølen.
Bilde av tre tallerkener med pizza med salami og toscansk svin- og okseragu.
Vi spiste pizzaer og toscansk svin- og okseragu. Begge deler hadde masse smak.

Fjelltur med barn på Beitostølen

Det fine med Beitostølen, er at du finner massevis av gode turløyper både for deg med baby og større barn, og for voksne.

Vi gledet oss til å oppleve den flotte fjellnaturen igjen, og denne gangen var begge barna store nok til å gå selv. Etter å ha tatt skiheisen opp, spaserte vi innover Knausehøgda og lot oss fascinere av steiner, einebær, gjørme og mose. Etter en stund var det tid for varm kakao, en magisk drikk som alltid gir de minste energi til å fortsette enda litt til. Neste gang vi kommer, vil begge barna kanskje vært store nok til å kunne gå opp de tre toppene, men denne gangen valgte vi å snu før barna ble altfor slitne …

En termos og en hvit kopp med kakao, stående i lyngen på fjellet på Beitostølen.
Belønning!

Flere aktiviteter for barn på Beitostølen

Det er veldig mye å gjøre for barn på Beitostølen, alt for mye til at jeg får nevnt det i én artikkel! I stedet velger jeg å trekke frem det vi rakk å oppleve. (Ha i bakhodet at våre barn i skrivende stund er 3 og 4 år gamle.)

• Lekeplassen utenfor Intersport var populær. Her er det også fine benker i solen hvor foreldre kan sitte i solen og slappe av med noe godt i koppen.
  • Lekeområdet uten for Radisson Blue Hotel vakte også begeistring. Barna løp mellom bean bag-spillet, sjakkbrettet, dumpen og selvfølgelig den elektriske minigraveren (med myntinnkast).
  • Beitostølen sommerpark er åpen om sommer og utover høsten. Den ligger rett overfor veien for Gjestegaarden. Les mer om erfaringene våre fra Beitostølen sommerpark her!
  • Lekerommet på restauranten Casa Montagna var en suksess, til den grad at det var vanskelig å få med barna da vi skulle dra …
  • Svømmebassenget på Radisson Blu Beitostølen. Et 25-meters svømmebasseng, samt et barnebasseng og badstuer. Ikke veldig spektakulært, men barna er fornøyde så lenge de får badet! Her hadde vi en fin formiddag da skyene hang tungt nedover fjellene utenfor.

I tillegg ble vi tipset om Beito klatrepark og hesteridning, men det rakk vi dessverre ikke denne gangen. Når barna blir større, gleder vi oss masse til å teste de mange sykkelrutene – både de flate og bratte!

Lekeapparat av tre og plass.
Lekeplassen utenfor Intersport er fin for de minste!
Minstemann tester den elektriske gravemaskinen utenfor Radisson Blu.
Store sjakkbrikker og et utendørs sjakkbrett. Hest i forgrunnen.
Stort sjakkspill utenfor Radisson Blu.

Vi sees til vinteren!

Under oppholdet spurte barna flere ganger om vi kunne dra tilbake hit når snøen kom, og det slo meg at vi faktisk aldri har vært på Beitostølen i vinterhalvåret. Så nå står det på listen vår. Det er usikkert om det blir denne eller neste vinter, men uansett vil vi selvfølgelig også dele mange gode tips fra vår første vintertur her! 🙂

Jeg er tekstforfatter og journalist, og driver bloggen Reisepluss.no