Noen få eksempler på artikler norske reisebloggere har skrevet om turistnæringen langs Gudbrandsdalsvegen. I tillegg er det publisert et mangfold av bilder på Instagram, filmer på Instagram Stories og SnapChat, og innlegg på Facebook. I løpet av kurset går vi nærmere inn på flere gode caser, og forklarer steg for steg hvordan andre bedrifter kan oppnå samme resultater.
Hvordan får du profesjonelle reisebloggere til å skrive om bedriften eller reisemålet ditt? Kurset “Få effekt med reisebloggere” er skreddersydd for norsk reiselivsnæring, og forklarer steg for steg hvordan man går frem for å få til et målrettet og kostnadseffektivt samarbeid med landets beste reisebloggere.
Samarbeid med reisebloggere er et effektfullt verktøy for reiselivsbedrifter som ønsker å nå ut til nordmenn som planlegger ferie. Hvordan få dem til å fortsette å velge norske reisemål etter pandemien?
Deltagerne får god innsikt i:
- Hva bedriften kan forvente å oppnå ved å jobbe med profesjonelle reisebloggere.
- Hva det koster.
- Eksempler på destinasjoner som har lykkes med samarbeid med reisebloggere.
- Hvordan finne de rette bloggerne for din bedrift, og hvordan opprette kontakt.
- Hvordan jobber og tenker reisebloggere i dag?
- Hvordan sette opp et beste mulig program/formelt samarbeid, inkludert hva du kan kreve.
- Hvordan følge opp underveis og etterpå for å få maksimal effekt.
- Hvilke resultater du kan forvente.
- Bør du velge et ambassadør-program?
Hvorfor velge reisebloggere som en del av bedriftens markedsføringsstrategi?
Bloggerne sprer informasjon om reisemålet og bedriften både i SEO-optimaliserte innlegg på nettsidene sine, og i sosiale medier. Innholdet lever lenge, og kan brukes igjen og igjen i flere år fremover. Og viktigst av alt: Et samarbeid med reisebloggere er en helt utrolig kostnadseffektiv markedsføring!
Visste du at en stor andel av norske reisebloggere til daglig jobber som journalister eller kommunikasjonsmedarbeidere?
Praktisk informasjon
- Webinaret foregår via Zoom. Deltagernee får link tilsendt i forkant. Vi kan også komme til deres bedrift og holde kurset der.
- Det oppfordres til å ta notater underveis, og å stille spørsmål.
- Det er ikke tillatt å filme eller å ta bilder under foredraget.
- Det er satt av god tid til å svare på spørsmål i etterkant.
Tilbakemeldinger
“TUSEN TAKK for et bra webinar! Dette fungerte svært godt. Dere var godt forberedte og hadde en veldig god presentasjon. Det ble aldri “kjedelig”. Kunne gjerne ha hørt på dere i et kvarter til! Vi syntes dette var så bra at vi ønsker å sette opp webinaret én gang til.”
Margrete V. B., Nasjonalparken Næringshage
“Dere har etterlatt et godt inntrykk med mye nyttig informasjon om hvordan vi kan jobbe bedre og tettere med bloggere fremover, samt å få mer ut av det både på kort og lang sikt.”
Bram Bril, Sorrisniva
“Dette var veldig bra og inspirerende. Tydelig god kompetanse og erfaring hos foredragsholderne! Alt innholdet var relevant, og det var nyttig for oss å se ut over tradisjonelle måter å markedsføre på. Kan anbefales.”
Berit Arntsen, daglig leder Næringshagen i Orkdalregionen
“Jeg har normalt en del tips å komme med i etterkant, da jeg sjeldent er imponert over webinarer og foredrag, men dette var terningkast 6. Synes det var spesielt fint med de konkrete eksemplene som underbygde hvert tema. Jeg ble veldig inspirert!”
Bjørn Fjeldvær, Visit Bjørn AS
“Dette syntes jeg var veldig bra! Mye nyttig og konkret å ta tak i.”
Vigdis Holmestad, prosjektleder Gudbrandsdalsvegen
“Flott og lærerikt. Mange gode ideer!”
Sofie Kvaale, Frich’s Management AS
Pris
Pris: kr 6500,- for opptil 4 deltagere, deretter kr 1500,- per ekstra deltager. Maks 12 deltagere. Ved fysisk kurs gjelder egne priser, som inkl. reise og diett. Ta kontakt ved spesielle ønsker eller behov.
Ved avlysning senere enn 24 timer enn avtalt tidspunkt for foredrag, faktureres halve beløpet.
Atle Hovi, direktør hos Beitostølen resort:
“Vi har fått veldig mye bedre markedsdekning etter at vi begynte å jobbe med reisebloggere!”
Det begynte ganske tilfeldig, med én reiseblogger som lagde en flott artikkel herfra. Da vi delte artikkelen, fikk vi overraskende nok kjemperespons! Reisebloggere tolker opplevelsene på egen hånd og skriver om perler vi ikke har lagt merke til. Derfor legger vi aldri føringer på hva som skal skrives. Det er også mer troverdig når en gjest skriver, og ikke oss. Troverdigheten setter vi høyt. De skriver at det er sponset, men at de står fritt til å skrive det de vil. Det tror vi er viktig. At de iblant skriver kritisk, er bare bra. Alt kan ikke være rosenrødt, det vet alle.
Grunnet korona hadde vi plutselig null inntekt, og måtte tenke nytt. Da kjørte vi på med fem ulike bloggere, og fikk masse ulikt innhold! Det spres i bloggerens nettverk, samtidig som vi bruker innholdet i egne kanaler, så vi får en veldig fin spredning. Bare én ny kunde er veldig verdifullt for oss!
Hvis alle i reiselivet hadde invitert en reiseblogger, tror jeg bransjen hadde fått et kjempeløft.
Vi har fått mye bedre markedsdekning etter at vi begynte å jobbe med reisebloggere. Summen av all aktivitet har gitt resultater, det er jeg overbevist om. Jeg er så fornøyd at vi har økt og økt samarbeidet, og kommer til å fortsette med det. Vi ser at de leverer høy kvalitet.
Vi har blitt kontaktet av vanlige influencere som ville lage sak her, men vi takket nei grunnet botox-uttrykket som vi ikke vil assosieres med. Vi ønsker å jobbe med profesjonelle, ikke dem som vil vise seg selv frem.
Nå som verden er stengt er det en kjempemulighet for å få tak i gode bloggere. Vi kommer til å fortsette.
Hvis alle i reiselivet hadde invitert en reiseblogger, tror jeg bransjen hadde fått et kjempeløft. Da hadde flere vært synlige i søkemotorene. Det er nesten for enkelt til å tro! Man tenker som oftest så komplisert. Inviter en reiseblogger, så er du i gang!
Om oss
Ann-Mari Gregersen – www.alltidreiseklar.no
Har mer enn 20 års erfaring som journalist med bakgrunn fra VG, Dagbladet og Stavanger Aftenblad. Er fra Vesterålen, har bodd i Bergen, Oslo, Finnmark og 20 år i Stavanger. Reiseblogger siden 2012. Ann-Mari har reist langs hele kysten, hele grensa (Norge grenser jo faktisk til Finland og Russland …) Hun har reist med bil, bobil, fly i alle størrelser og Hurtigruten, og kjenner dermed Norge, byene, naturen og alt fra campingplasser og hytter til ymse spisesteder og attraksjoner. Hun vet hvor skoen kan trykke hos det norske reiselivet sett fra et brukerperspektiv. Deltatt i kampanjer for Latvia, Tyskland, Danmark, Italia, Polen og Marokko samt Gudbrandsdalen i Norge.
Annette Münch
Jobbet syv år som magasinredaktør i Egmont, senere i Aftenpostens debattredaksjon. Utgitt fire romaner og én faktabok på Cappelen Damm og Aschehoug. Holdt over 500 foredrag. Jobber som tekstforfatter, journalist og foredragsholder. Reiseblogger siden 2013. Deltatt på kampanjer for Spania, Tyskland, Polen og Gudbrandsdalen. Mer informasjon ligger her.